Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Bieguni Tokarczuk - pokaz work in progress

powrót
Bieguni Tokarczuk - pokaz work in progress

W Teatrze Powszechnym w Warszawie trwają próby do spektaklu „Bieguni”. 5 grudnia 2020 r. o godz. 20.30 odbędzie się pokaz work in progress spektaklu Michała Zadary na podstawie powieści Olgi Tokarczuk w ramach Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Z powodu pandemicznego zamknięcia teatrów dla widzów, pokaz festiwalowy ze sceny Teatru Powszechnego odbędzie się w formie streamingu na platformie PLAY Kraków. Premiera spektaklu w Teatrze Powszechnym w Warszawie zaplanowana jest na 30 stycznia 2021 roku.

Książka „Bieguni” Olgi Tokarczuk zdobyła literacką Nagrodę Nike oraz Międzynarodową Nagrodę Bookera. To zbiór pozornie niezwiązanych ze sobą opowieści, historycznych i współczesnych. Noblistka obserwuje w „Biegunach” zarówno ludzi w ruchu, jak i ludzi dążących do unieruchomienia życia przez odwieczną praktykę mumifikacji ciał.

Michał Zadara, laureat paszportu „Polityki” oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego, odnajduje w „Biegunach” innowacyjny sposób opowiadania, opisujący doświadczenie ludzkie w sposób autentyczny.

„Olga Tokarczuk opisuje proces poszukiwania sensu życia – mówi reżyser. Sens ten pojawia się na chwilę, potem znika i ponownie toniemy w chaosie. Tęsknota za sensem prowadzi nas dalej przez chaos, z nadzieją, że gdzieś, na końcu pielgrzymki, znajdziemy odpowiedzi”.

W ostatnich latach Michał Zadara interpretował dzieła klasycznych autorów: Mickiewicza, Sofoklesa, Eurypidesa, Słowackiego, Brechta.

„Książki Olgi Tokarczuk to rodząca się przed naszymi oczami nowa klasyka nowej epoki – świata, który na dobre już odmówił nam spójności. I ta spójność już nawet nie jest przedmiotem tęsknoty; oswajamy się z rozpadem” – dodaje reżyser.

13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie odbędzie się w całości online, na platformie PLAY Kraków. W dniach 5 – 13 grudnia zaprezentowane zostaną 23 spektakle, w tym 8 premier. Oprócz spektakli, zaplanowany jest także cykl rozmów i spotkań z twórcami oraz Hejnał Teatralny.


Rozmowa z Michałem Zadarą, reżyserem spektaklu


Pracujesz od kilku miesięcy nad spektaklem „Bieguni”. Jak wyglądała ta praca w okresie wprowadzania kolejnych obostrzeń?

– Pracę nad spektaklem rozpoczęliśmy trzy lata temu, jeszcze przed przyznaniem Oldze Tokarczuk Nagrody Nobla. Najważniejsze koncepcje wykrystalizowały się podczas mojej pracy w Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych, gdzie pełniłem funkcję Cornell Visiting Professor na Wydziałach Teatru oraz Filologii Klasycznej. Pracowaliśmy ze studentami oraz z Barbarą Wysocką – współautorką adaptacji, także profesorką Swarthmore College – nad możliwymi teatralnymi wersjami tej powieści. Przyjechaliśmy do Polski w lecie, i pandemia kompletnie zakłóciła nasz plan pracy i wymusiła inny jej tryb. Straciliśmy sporo czasu, bezcennego podczas pracy z tak obszernym materiałem. W związku z tym, 5 grudnia odbędzie się pokaz obecnego etapu pracy, a premierę pełnej wersji spektaklu planujemy na 30 stycznia. „Biegunów” będziemy grać na zmianę w Powszechnym oraz w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, który jest koproducentem.

Jakie są podstawowe założenia w procesie prób?

– Tworzymy spektakl maksymalnie wierny wobec książki Tokarczuk. Każdy rozdział powieści jest obecny na scenie. Istotą tekstu jest fragmentaryczność i złożoność doświadczenia ludzkiego, a więc i spektakl składać się będzie z fragmentów. Najważniejsze tematy to: znikanie, podróż, umieranie i anatomia.

Jak ta praca nad powieścią ma się do twoich dotychczasowych inscenizacji?

– Po dłuższym czasie inscenizowania dzieł klasycznych pracuję nad literaturą współczesną. Myślę, że ta – eksperymentalna w duchu – książka doprowadzi nas do nowego sposobu opowiadania w teatrze. Książka Tokarczuk nie tylko do tego inspiruje, ale wręcz wymaga zastosowania nowego języka teatralnego.

„Bieguni” to powieść w dużej mierze poświęcona podróżowaniu. Przed epidemią wydawało się, że kolejne granice są tylko w naszych głowach, a możliwości podróżowania do każdego zakątka świata mogą być ograniczone tylko pod względem finansowym.

– Powieść Tokarczuk odbywa się w wielu miejscach. Nad „Biegunami” pracowaliśmy w drodze – pierwszą wersję pisaliśmy na przedmieściach Filadelfii, potem kręciliśmy filmy w Atenach i nad Morzem Libijskim, a kolejną wersję scenariusza stworzyliśmy w Berlinie. To są też miejsca akcji „Biegunów”.
Życie współczesnego człowieka składa się ze skrajnie różnych fragmentów, i to nie dotyczy tylko elit, ale też pracowników, którzy przemierzają kontynenty, by znaleźć miejsce pracy, czy uciekinierów z wojen, którzy ryzykują życie, by dzieci mogły żyć w bezpiecznym miejscu. I ta migracja nie skończyła się wraz z pandemią, ludzie ciągle żeglują przez Morze Śródziemne do Europy. Migracja ptaków, owadów, wilków i ludzi jest faktem podstawowym rzeczywistości. Turystyka masowa, o którą zdaje się pytasz, jest tylko jednym aspektem tej migracji. Migracja jest o wiele ważniejszym zjawiskiem niż państwa narodowe – to jest chyba odkrycie i przesłanie tej książki.

Dziękujemy za rozmowę.


Szczegóły:
„Bieguni”
na podstawie powieści Olgi Tokarczuk
reżyseria: Michał Zadara
adaptacja: Michał Zadara, Barbara Wysocka
scenografia: Robert Rumas
projekcje wideo: Artur Sienicki, Michał Zadara, Barbara Wysocka
kostiumy: Julia Kornacka i Kornelia Dzikowska
reżyseria światła: Michał Zadara
asystenci reżysera: Karolina Pawłoś oraz Maksymilian Nowak (Wydział Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie)
inspicjentka: Iza Stolarska

obsada: Sylwia Achu (gościnnie, Akademia Teatralna w Warszawie), Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Wiktor Loga-Skarczewski, Karina Seweryn, Ewa Skibińska, Barbara Wysocka.

koprodukcja: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie.

Pokaz work in progress, Festiwal Boska Komedia: 5.12.2020 r., live streaming na platformie PLAY Kraków.

Premiera spektaklu w Teatrze Powszechnym w Warszawie (Scena Duża): 30 stycznia 2021 r.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi