Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Bielskie fantasmagorie, czyli o spektaklu Faraon

recenzja TerazTeatr
powrót
Bielskie fantasmagorie, czyli o spektaklu Faraon
"Faraon", reż. Cezary Tomaszewski, Teatr Polski w Bielsku-Białej

Ostatnią premierą tego sezonu teatralnego, którą zaprezentowano w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej był “Faraon” czyli fantasmagoria na chóry i solistów, na motywach powieści Bolesława Prusa i opery „Aida" Giuseppe Verdiego w reż. Cezarego Tomaszewskiego.

Trzeba przyznać na samym początku, że spektakl ten jest naprawdę nietuzinkową adaptacją dzieła Prusa, szczególnie, że w całość historii z kart powieści Prusa wymieszana jest “Aida” Verdiego. Oba dzieła skupiają się na czasach starożytnego Egiptu i panowania tamtejszych władców oraz ich namiętnościach. Co ciekawe, oba też dzieła powstały w stosunkowo podobnym okresie czasu. I tak jak mówi dopisek do tytułu, cały spektakl dosłownie wygląda jak pewien fantasmagoryczny sen, w którym operowe arie przeplatają się ze scenami z życia przyszłego władcy Egiptu. Jedna scena przechodzi w drugą, można mieć niemal wrażenie jakby prezentowana historia skakała pomiędzy kolejnymi fragmentami, ale takie są też właśnie sny. Nie mają jasnego początku i końca, a kolejne motywy w nich przeplatają się między sobą.


"Faraon", reż. Cezary Tomaszewski, Teatr Polski w Bielsku-Białej / fot. Joanna Gałuszka

Na wielki plus w spektaklu trzeba zaliczyć ruch sceniczny, który w scenach zbiorowych zdecydowanie przyciąga wzrok i uwagę widza. Sama scenografia zaprezentowana na scenie też jest bardzo ciekawa, bo niby przez większość spektaklu jest niemal ascetyczna, złożona tylko ze srebrnej tafli z tyłu sceny, to jednak daje to duże pole do popisu i możliwości wykorzystania w toku prezentowania historii. Skoro spektakl powstał m.in. na motywach "Aidy" to oczywiście usłyszymy tu też operowy śpiew i zdecydowanie dobór kolejnych utworów wykonywanych przez aktorów wygląda naprawdę trafnie, bo świetnie łączą się one z prezentowaną fabułą przedstawienia. I dodatkowo na scenie znów można obejrzeć operowe popisy aktorów, szczególnie świetnie wypada tutaj Tomasz Lorek oraz Grzegorz Margas, których “operowo” można oglądać w spektaklu “Nikt nie kocha tak jak tenor” w reż. Witolda Mazurkiewicza. Występy chóru, który dopełnia solowe wykonania lub też samoistnie wykonuje całe utwory, także brzmi niesamowicie i wypełnia przestrzeń prezentowanej opowieści.

Mówiąc o śpiewie w spektaklu, nie można jednak zapomnieć o bohaterach, których historia jest tu przedstawiania czyli o przyszłym władcy Egiptu - Ramzesie (Mateusz Wojtasiński), kochance Ramzesa - Sarze (Marta Gzowska-Sawicka), drugiej kochance - Kamie (Oriana Soika), jego przyjacielu - Tutmozisie (Michał Czaderna) czy też o głównym przeciwniku Ramzesa - Lykonie (Karol Pruciak). Wszystkie postaci są odegrane bardzo wyraziście. Widać, że Ramzes zna swoją siłę wynikającą z pozycji ale też widać, że poznaje dopiero niuanse związane z mądrym rządzeniem imperium. Sara jest w pełni zapatrzoną w ukochanego kobietą, która nie potrafi porzucić swojej miłości, nawet w obliczu najgorszego, z kolei Kama jest kobietą, która zna swoją “cenę”, wie jak osiągnąć to czego pragnie. Tutmozis jest tutaj swego rodzaju narratorem, ale także pewnym śmieszkiem, kuglarzem, niemal błaznem, który stara się rozładować śmiechem otaczające wszystkich napięcie. Zaś Lykon to zamknięty w sobie nemesis Ramzesa, wygląda jak on, zachowuje się jak on i nawet mówi jak on, a jego celem jest zniszczenie Ramzesa!

Podsumowując, Bielski “Faraon” w reż. Cezarego Tomaszewskiego to spektakl nietuzinkowy, nietypowy i przez to na pewno zapadający w pamięć. Aż chce się sięgnąć po powieść Bolesława Prusa i jeszcze raz zanurzyć w historię z czasów starożytnego Egiptu.

Tomasz Sknadaj, czerwiec 2022r.


"Faraon", reż. Cezary Tomaszewski, Teatr Polski w Bielsku-Białej / fot. Joanna Gałuszka

Faraon
Duża Scena, Teatr Polski w Bielsku-Białej
premiera: 04-06-2022r.

Adaptacja i dramaturgia – Grzegorz Niziołek
Reżyseria – Cezary Tomaszewski
Scenografia i kostiumy – BRACIA - Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży
Światła – Jędrzej Jęcikowski
Muzyka – Giuseppe Verdi, Karol Nepelski
Asystentka kompozytora – Oktawia Pączkowska
Asystent reżysera – Grzegorz Margas
Przygotowanie chóru – Anna Ostrowska

Obsada: Oriana Soika, Mateusz Wojtasiński, Karol Pruciak, Michał Czaderna, Marta Gzowska-Sawicka, Izabela Czyżycka, Piotr Gajos, Anita Jancia-Prokopowicz, Jagoda Krzywicka, Tomasz Lorek, Flaunnette Mafa, Grzegorz Margas, Sławomir Miska, Adam Myrczek, Rafał Sawicki, Grzegorz Sikora, Marta Suprun, Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi