Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Bielskie Wesele Wyspiańkiego - recenzja

powrót
Bielskie Wesele Wyspiańkiego - recenzja
"Wesele", reż. Igor Gorzkowski, Teatr Polski

W "Weselu" Wyspiańskiego, które można obecnie oglądać w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, reżyser Igor Gorzkowski postawił na klasykę. Inscenizacja nie uwspółcześnia dramatu, ani tym bardziej nie zmienia go w żaden inny sposób. Zamysłem reżysera było aby spektakl pozostał w jak największym stopniu wierny oryginałowi Wyspiańskiego.

Myślę, że nie trzeba nikomu przedstawiać fabuły „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego czy też poszczególnych postaci w nim występujących, ponieważ jest to tak dobrze znane i chętnie wystawiane dzieło, że trudno jest go nie kojarzyć choćby fragmentami. W olbrzymim skrócie więc można przytoczyć, że spektakl jest pokazaniem wesela poety i chłopki, w którym sam autor miał możliwość uczestniczyć. W cały opis wesela wplątane są motywy romantyczne ukazujące ówczesną kondycję duchową narodu polskiego oraz motywy, które niejako mają stanowić pewne rozliczenie się z przeszłością oraz tamtejszym stanem rzeczy.


"Wesele", reż. Igor Gorzkowski, Teatr Polski w Bielsku-Białej / fot. Dorota Koperska

Patrząc na bielską inscenizację, trzeba przyznać, że jest ona na wskroś klasyczna. Nie ma tutaj żadnych rzeczy, które uwspółcześniałyby dramat, nawet słowa jakie padają ze sceny są żywcem przeniesione z oryginału. Patrząc z widowni na scenę, na pierwszy rzut oka od razu można zauważyć bardzo skromną scenografię (za którą odpowiada Magdalena Dąbrowska). Na środku sceny stoi tylko i wyłącznie stół (który w trakcie spektaklu zostaje zastawiony szklankami, napitkiem i jadłem weselnym). Ten minimalizm w scenografii to celowy zabieg, bo dzięki temu oko widza nie jest odciągane od kostiumów postaci. Wyglądają one tutaj po prostu oszałamiająco, bo są dopracowane w najmniejszych szczegółach (jak choćby detal jakim są spinki w kształcie ptaków w koszuli Poety). W strojach postaci wyraźnie widać też podział na miasto i wieś. Stroje "miastowych" są kolorowe, a nawet niemal pstrokate, są wyszukane i eleganckie, od razu rzucają się w oczy. Z kolei ubiór mieszkańców wsi jest stonowany, ubogi, prosty ale nie prostacki i na swój sposób są też wyniosłe i pełne godności. Kolejną rzeczą która podkreśla przepiękną garderobę, przygotowaną na potrzeby spektaklu, jest ruch sceniczny (zrealizowany przez Ingę Pilchowską), przemyślany w ten sposób żeby prezentować kostiumy w całej okazałości gdy bohaterowie przechadzają się po scenie, tańczą, biegają. Dodatkowo trzeba też zaznaczyć, że ruch sceniczny pomiędzy kolejnymi scenami jest bardzo żywiołowy, ekspresywny, niemal można się poczuć jakby oglądało się najprawdziwsze zabawy i tańce weselne.

Na scenie zobaczyć można cały zespół aktorski Teatru Polskiego i w zasadzie każdy ma swoje pięć minut, każdy może zaprezentować choćby pokrótce swoją postać. Jednak dla mnie najbardziej zapadającą w pamięć rolą była postać Nosa w którego wcielił się Grzegorz Margas. Postać ta, w swoim sposobie bycia, przemawiania, zachowania się, jest szczera do bólu. Wygląda to tak jakby Grzegorz nie odgrywał swojej postaci na scenie, ale po prostu się w nią wtopił, był samym Nosem. Drugą przykuwającą uwagę kreacją były liczne postaci (m.in. Chochoł, duch, Wernyhora) grane przez Jadwigę Grygierczyk. Mimo, że jej ubiór, pomiędzy scenami w których wcielała się w kolejnych bohaterów, nie zmieniał się, to wyraźnie można było odczuć, że w danym momencie odgrywa kogoś innego niż jeszcze przed chwilą. Postaci te były pełne ekspresji i miały w sobie to "coś" co trudno jest nazwać słowami, ale naprawdę przyciągało to uwagę i sprawiało, że jej role nie zostaną zapomniane.

Krótko podsumowując „Wesele” w reż. Igora Gorzkowskiego to kolejny klasyczny spektakl po który sięgnął Teatr Polski w Bielsku-Białej i jest to zdecydowanie udana inscenizacja!

Tomasz Sknadaj, kwiecień 2019r.


"Wesele", reż. Igor Gorzkowski, Teatr Polski w Bielsku-Białej / fot. Dorota Koperska

Wesele
Teatr Polski w Bielsku-Białej, Duża Scena
premiera 30 marca 2019r.

Autor – Stanisław Wyspiański
Reżyseria – Igor Gorzkowski
Scenografia i kostiumy – Magdalena Dąbrowska
Muzyka – Zbigniew Kozub
Choreografia – Inga Pilchowska
Światło – Zofia Krystman

Obsada: Daria Polasik-Bułka, Oriana Soika, Anita Jancia-Prokopowicz, Anna Figura, Marta Gzowska-Sawicka, Anna Guzik-Tylka, Jagoda Krzywicka, Maria Suprun, Dominika Handzlik, Julia Waliczek, Katarzyna Żbel, Aleksandra Burdzińska, Julia Waliczek, Rafał Sawicki, Mateusz Wojtasiński, Grzegorz Margas, Piotr Gajos, Tomasz Lorek, Jerzy Dziedzic, Adam Myrczek, Grzegorz Sikora, Kazimierz Czapla, Sławomir Miska, Maciej Kulig, Michał Czaderna, Jadwiga Grygierczyk, Karol Pruciak.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi