Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

MET Opera: Sezon 2018-2019

patronat TerazTeraz
powrót
MET Opera: Sezon 2018-2019

6 października 2018 rozpocznie się 13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie transmisja sztandarowego spektaklu Met – „Aïdy” Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Znów będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć Piotra Beczałę, który zaśpiewa w nowej inscenizacji „Adriany Lecouvreur” Cilèi. Po raz pierwszy na wielkim ekranie zobaczymy Aleksandrę Kurzak, która wystąpi u boku swojego męża Roberta Alagny w „Carmen” Bizeta. Patronat TerazTeatr.pl

Yannick Nézet-Séguin, mianowany na dyrektora muzycznego Met, poprowadzi „La traviatę” i „Dialogi karmelitanek”. The Neubauer Family Foundation, sponsor cyklu transmisji, podarowała 15 milionów USD do dyspozycji dyrektora muzycznego Met. Transmisje na żywo z The Metropolitan Opera będzie można zobaczyć na całym świecie w ponad 70 krajach. Polscy widzowie obejrzą nowojorskie spektakle z udziałem największych gwiazd wokalistyki w blisko 40 ośrodkach.
Przed rozpoczęciem nowego sezonu transmisji na żywo czekają nas letnio-jesienne powtórki 4 tytułów. Zobaczymy m.in. „Trubadura” Verdiego i „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego z nieodżałowanym Dmitrijem Hvorostovskym. Met przypomina te spektakle, by złożyć hołd wielkiemu artyście. Dodatkowo w tym okresie nowojorska scena zaprezentuje na wielkich ekranach film dokumentalny Susan Froemke pod tytułem „Dom, w którym mieszka opera” – o tym, jak powstawał obecny budynek Met.

Wśród dziesięciu spektakli, które Met przygotowała w kolejnym sezonie transmisji, znajdą się cztery nowe inscenizacje: „Samson i Dalila” Camille’a Saint-Saënsa, „Marnie” Nica Muhly’ego (grana w Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy), „La traviata” Giuseppe Verdiego i „Adriana Lecouvreur” Francesca Cilèi. Widzowie transmisji na całym świecie po raz pierwszy będą mogli zobaczyć na wielkim ekranie XX-wieczne arcydzieło Francisa Poulenca – „Dialogi karmelitanek”. Powróci również w nowej obsadzie uwielbiana przez widzów inscenizacja „Carmen” Georges’a Bizeta, która od lat bije rekordy popularności. Latem i wczesną jesienią będzie można oglądać retransmisje starannie wyselekcjonowanych przez Met przedstawień. W repertuarze pojawi się „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego (w obsadzie Renée Fleming i Dmitri Hvorostovsky), „Turandot” (Nina Stemme) i „Madame Butterfly” (Kristine Opolais) Giacoma Pucciniego oraz „Trubadur” Giuseppe Verdiego (Anna Netrebko i Dmitri Hvorostovsky). Premierowo będzie można zobaczyć też film dokumentalny „The Opera House” („Dom, w którym mieszka opera”) opowiadający historię powstania obecnej siedziby Met w Lincoln Center.



Podczas transmisji w sezonie 2018–19 znowu będziemy oglądać największe gwiazdy wokalistyki. Wystąpią między innymi: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Roberto Alagna, Elīna Garanča, Željko Lučić, Jonas Kaufmann, Eva-Maria Westbroek, Diana Damrau, Carlo Bosi, Maurizio Muraro, Pretty Yende, Christine Goerke, Karita Mattila, Javier Camarena i Isabel Leonard. Ponownie zobaczymy Piotra Beczałę, który tym razem zaśpiewa Maurizia – obiekt westchnień tytułowej bohaterki „Adriany Lecouvreur”.

Ponadto The Metropolitan Opera przygotowała w nadchodzącym sezonie miłą niespodziankę dla polskich widzów: „Po raz pierwszy w transmisji z Met będziemy mogli zobaczyć Aleksandrę Kurzak – mówi Bartłomiej Majchrzak z www.nazywowkinach.pl, firmy dystrybuującej cykl »The Metropolitan Opera: Live in HD« na terenie Polski. – To długo wyczekiwana przez polską publiczność chwila, bowiem nasi widzowie pytali o panią Kurzak od lat. Śpiewaczka znalazła się, u boku swojego męża Roberta Alagny, w nowej obsadzie »Carmen«. Ogromnie się cieszymy, że polscy widzowie wreszcie będą mieli okazję usłyszeć jej wspaniały głos w jednej z najlepszych oper świata. Jesteśmy pewni, że dzięki udziałowi Aleksandry Kurzak i Roberta Alagny opera Bizeta zalśni jeszcze większym blaskiem”.
Orkiestrę The Metropolitan Opera poprowadzą dyrygenci ze światowej czołówki, m.in.: Yannick Nézet-Séguin (mianowany na dyrektora muzycznego Met), Nicola Luisotti, Marco Armiliato, Sir Mark Elder i Philippe Jordan.

PROGRAM - The Metropolitan Opera: Live in HD | Repertuar sezonu 2018–19

Giuseppe Verdi
Aïda
06.10.2018 | sobota | 18:55 NOWA OBSADA
dyrygent: Nicola Luisotti
reżyseria: Sonja Frisell
scenografia: Gianni Quaranta
kostiumy: Dada Saligeri
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Anna Netrebko jako Aïda, Anita Rachvelishvili jako Amneris, Aleksandrs Antoņenko jako Radamès, Quinn Kelsey jako Amonasro, Ryan Speedo Green jako Faraon

Camille Saint-Saëns
Samson et Dalila
Samson i Dalila
20.10.2018 | sobota | 18:55 PREMIERA SEZONU
dyrygent: Sir Mark Elder
reżyseria: Darko Tresnjak
scenografia: Alexander Dodge
kostiumy: Linda J. Cho
światło: Donald Holder
w rolach głównych: Roberto Alagna jako Samson, Elīna Garanča jako Dalila, Laurent Naouri jako Arcykapłan, Elchin Azizov jako Abimélech, Dmitry Belosselskiy jako Stary Żyd

Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła. W głównych bohaterów opery wcieli się para artystów znana widzom transmisji m.in. brawurowej „Carmen” z 2010 roku – Elīna Garanča i Roberto Alagna.

Giacomo Puccini
La fanciulla del West
Dziewczyna z Dzikiego Zachodu

27.10.2018 | sobota | 18:55 NOWA OBSADA
dyrygent: Marco Armiliato
reżyseria: Giancarlo Del Monaco
scenografia i kostiumy: Michael Scott
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, Jonas Kaufmann jako Dick Johnson (Ramerrez), Carlo Bosi jako Nick, Željko Lučić jako Jack Rance, Michael Todd Simpson jako Sonora, Matthew Rose jako Ashby, Oren Gradus jako Jake Wallas

Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem niż operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramerrez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.

Nico Muhly
Marnie

10.11.2018 | sobota | 18:55 [CET] PREMIERA SEZONU / PO RAZ PIERWSZY W MET
dyrygent: Robert Spano
libretto: Nicholas Wright
reżyseria: Michael Mayer
scenografia i projekcje wideo: Julian Crouch i 59 Productions
kostiumy: Arianne Phillips
światło: Kevin Adams
w rolach głównych: Isabel Leonard jako Marnie, Janis Kelly jako Pani Rutland, Denyce Graves jako Matka Marnie, Iestyn Davies jako Terry Rutland, Christopher Maltman jako Mark Rutland

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku „Marnie”, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Premiera zostanie przygotowana w koprodukcji z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Giuseppe Verdi
La traviata

15.12.2018 | sobota | 18:55 PREMIERA SEZONU
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: Michael Mayer
scenografia: Christine Jones
kostiumy: Susan Hilferty
światło: Kevin Adams
w rolach głównych: Diana Damrau jako Violetta Valéry, Juan Diego Flórez jako Alfredo Germont, Quinn Kelsey jako Giorgio Germont

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś „La traviata” cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna), ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry (tytułowej ‘traviaty’, czyli z wł. ‘zbłąkanej; tej, która zboczyła z drogi’) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. Do cyklu transmisji „La traviata” powraca w nowej inscenizacji Michaela Mayera pod batutą Yannicka Nézet-Séguina. W parę nieszczęśliwych kochanków wcielą się Diana Damrau i Juan Diego Flórez.

Francesco Cilèa
Adriana Lecouvreur

12.01.2019 | sobota | 18:55 PREMIERA SEZONU
dyrygent: Gianandrea Noseda
reżyseria: Sir David McVicar
scenografia: Charles Edwards
kostiumy: Brigitte Reiffenstuel
światło: Adam Silverman
w rolach głównych: Anna Netrebko jako Adriana Lecouvreur, Anita Rachvelishvili jako Księżna de Bouillon, Piotr Beczała jako Maurizio, Carlo Bosi jako Ksiądz de Chazeuil, Ambrogio Maestri jako Inspicjent Michonnet, Maurizio Muraro jako Książę de Bouillon

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami. W nowej inscenizacji Sir Davida McVicara w roli tytułowej wystąpi Anna Netrebko, która całkiem niedawno dołączyła tę partię do swojego repertuaru. Maurycym, synem polskiego króla, będzie Piotr Beczała.


Georges Bizet
Carmen
02.02.2019 | sobota | 18:55 NOWA OBSADA
dyrygent: Louis Langrée
reżyseria: Sir Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
w rolach głównych: Clémentine Margaine jako Carmen, Aleksandra Kurzak jako Micaëla, Roberto Alagna jako Don José, Alexander Vinogradov jako Escamillo

Spektakl transmitowany po raz trzeci. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach Carmen, zabija ją. Met już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” wielki operowy przebój. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Gaetano Donizetti
La fille du régiment
Córka pułku

02.03.2019 | sobota | 18:55 NOWA OBSADA
dyrygent: Enrique Mazzola
reżyseria i kostiumy: Laurent Pelly
scenografia: Chantal Thomas
światło: Joël Adam
w rolach głównych: Pretty Yende jako Marie, Javier Camarena jako Tonio, Stephanie Blythe jako Markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpice

Rubasznie rozkoszna, lekka i zabawna opera komiczna Gaetana Donizettiego jest niestety rzadko wykonywana. Kompozytor postawił wykonawcom tak wysokie wymagania, że tylko nieliczni śpiewacy są w stanie zaśpiewać rolę Tonia. Dlaczego? W swej arii trwającej zaledwie trzy minuty artysta musi zaśpiewać aż 9 wysokich dźwięków ‘c’. W tej roli usłyszymy Javiera Camarenę, który w sezonie 2017–18 występuje w „Semiramidzie” Rossiniego. W roli tytułowej córki pułku, czyli przygarniętej przez żołnierzy sieroty, która okazuje się w końcu dzieckiem arystokratycznej rodziny, usłyszymy Pretty Yende. Ta południowoafrykańska sopranistka brawurowo zaśpiewała Adinę w transmitowanym ostatnio „Napoju miłosnym” tego kompozytora.


Richard Wagner
Die Walküre
Walkiria
30.03.2019 | sobota | 17:00 NOWA OBSADA
dyrygent: Philippe Jordan
reżyseria: Robert Lepage
scenografia: Carl Fillion
kostiumy: François St-Aubin
światło: Etienne Boucher
w rolach głównych: Christine Goerke jako Brünhilde, Eva-Maria Westbroek jako Sieglinde, Stuart Skelton jako Siegmund, Jamie Barton jako Fricka, Greer Grimsley jako Wotan, Günther Groissböck jako Hunding

Wystawienie opery Richarda Wagnera to zawsze wielkie wydarzenie. Nie tyle z powodu ogromu jego wielogodzinnych dzieł, co przede wszystkim trudności wykonawczych, jakie postawił przed artystami. To dlatego na światowych scenach nie goszczą one na co dzień, a specjalna kategoria śpiewaków wagnerowskich jest wprost rozchwytywana. „Walkiria” – drugie ogniwo tetralogii „Pierścień Nibelunga” – opowiada o spotkaniu rozdzielonych bliźniąt: Zygmunta i Zeglindy. Zraniony podczas walki wojownik trafia do domu Zeglindy i zakochuje się w niej z wzajemnością, choć kobieta jest mężatką i okazuje się być jego siostrą. Śmiertelnicy są jednak tylko pionkami w grze bogów: Wotana i jego żony Fricki. Walkiria Brunhilda, jedna z córek Wotana, sprzeciwia się jednak woli ojca... Multimedialna inscenizacja Met nawiązuje do historii wykonań tej opery i podkreśla ponadczasowość dzieła Wagnera.

Francis Poulenc
Les dialogues des carmélites
Dialogi karmelitanek

11.05.2019 | sobota | 18:00 PO RAZ PIERWSZY W HD
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: John Dexter
scenografia: David Reppa
kostiumy: Jane Greenwood
światło: Gil Wechsler
w rolach głównych: Isabel Leonard jako Blanche de la Force, Adrianne Pieczonka jako Pani Lidoine (nowa przeorysza), Erin Morley jako Siostra Konstancja, Karen Cargill jako Matka Maria, Karita Mattila jako Pani de Croissy (stara przeorysza), David Portillo jako Kawaler de la Force, Dwayne Croft jako Markiz de la Force

Długa droga wiodła od prawdziwego wydarzenia – skazania na śmierć karmelitanek z zakonu w Compiègne podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789) – do prapremiery „Dialogów karmelitanek” w La Scali w 1957 roku. Najpierw ich losy opisała w powieści Gertrude von Le Fort. Potem historia zakonnic pojawiła się na scenie teatralnej w dramacie Georges’a Bernanosa. Sztuka przykuła uwagę Francisa Poulenca, który skomponował do niej intymną muzykę, nie wprowadzając prawie żadnych skrótów w tekście. Choć akcja rozgrywa się w XVIII-wiecznej Francji, kompozytor widział w dziele wyraz okropności II wojny światowej i obozów koncentracyjnych. Hrabianka Blanche wstępuje do klasztoru, który wkrótce potem zostaje zniszczony przez rewolucję. Dziewczyna ucieka, inne zakonnice zostają skazane na ścięcie. W ostatnim momencie Blanche dobrowolnie przyłącza się do nich i wchodzi na szafot.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje i retransmisje
z The Metropolitan Opera:
1. Białystok Opera i Filharmonia Podlaska
2. Bydgoszcz Multikino
3. Czechowice-Dziedzice kino Świt
4. Częstochowa kino Iluzja
5. Dąbrowa Tarnowska kino Sokół
6. Elbląg kino Światowid
7. Ełk Ełckie Centrum Kultury
8. Gdańsk Multikino
9. Gdynia Multikino
10. Gliwice kino Amok
11. Jaworzno Multikino
12. Katowice kino Kosmos
13. Kielce Filharmonia Świętokrzyska
14. Konin kino Centrum
15. Kraków kino Kijów.Centrum
16. Lublin Teatr Stary
17. Łódź Filharmonia Łódzka
18. Nowa Sól kino Europa
19. Olsztyn Multikino
20. Poznań (1) Centrum Kultury „Zamek”
21. Poznań (2) Multikino Malta
22. Przemyśl kino Centrum
23. Rybnik Teatr Ziemi Rybnickiej
24. Rzeszów kino Zorza
25. Stargard Stargardzkie Centrum Kultury
26. Szczecin Multikino
27. Szczecinek kino Wolność
28. Tczew Centrum Kultury i Sztuki
29. Wadowice kino Centrum
30. Warszawa (1) Teatr Studio
31. Warszawa (2) kino Praha
32. Warszawa (3) Multikino Złote Tarasy
33. Włoszczowa kino Muza
34. Wrocław kino Nowe Horyzonty
35. Zabrze Multikino
36. Zamość Centrum Kultury Filmowej „Stylowy”

Do projektu ciągle dołączają nowe kina, teatry i filharmonie.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi