Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Mistrz i Małgorzata - jubileusz Teatru Polskiego

powrót
Mistrz i Małgorzata - jubileusz Teatru Polskiego
"Mistrz i Małgorzata", reż. Małgorzata Warsicka, Teatr Polski

Teatr Polski w Bielsku-Białej, jubileuszowy sezon 130-lecia istnienia teatru, zainauguruje 6 października wystawieniem na Dużej Scenie adaptacji ponadczasowego dzieła Michaiła Bułhakowa - „Mistrz i Małgorzata“ w reż. Małgorzaty Warsickiej.

Kolejne pokolenia czytelników i badaczy literatury zachwyca wielowątkowa, filmowa narracja, w której splatają się losy Małgorzaty i utalentowanego autora manuskryptu o Poncjuszu Piłacie i Jeszui Ha-Nocri – Mistrza; losy współczesnych bohaterów splatają się z opowieścią sprzed 2 tysięcy lat, a absurd rzeczywistości stalinowskiej Moskwy wzmaga się, gdy w mieście pojawia się Woland ze swoją szatańską kompanią i wykorzystując ludzkie słabość – manipuluje wydarzeniami

Dzieło niegdyś objęte 30-letnią cenzurą, dziś nazywane jest jedną z najważniejszych powieści XX wieku, wciąż kryje w sobie tajemnicę i pozostawia wiele istotnych pytań bez odpowiedzi.

Małgorzata Warsicka skupia się w swojej adaptacji na aspekcie duchowym dzieła Bułhakowa, na „duchowych przygodach człowieka” (wg określenia Krystiana Lupy). Za pośrednictwem galerii bułhakowowskich postaci wnikliwie bada pojemność tego sformułowania, tropi drogi do wolności zewnętrznej jak i wewnętrznej każdego z bohaterów.

Małgorzata Warsicka, jedna z najbardziej intrygujących reżyserek młodego pokolenia, zaprosiła do współpracy oryginalnych, wyrazistych i współpracujących z najciekawszymi reżyserami i zespołami teatralnymi twórców w kraju: scenografa Marcina Chlandę oraz kompozytora Karola Nepelskiego. Muzyka jest jednym z filarów wszystkich spektakli Warsickiej, tworzy kontekst emocjonalny, wyznacza rytm, wydobywa na światło dzienne muzyczny potencjał tekstów literackich: Wraz z Małgorzatą Warsicką od kilku lat pracujemy nad rożnymi sposobami umuzycznienia tekstu w przestrzeni teatru – mówi Karol Nepelski – dotyczy to synchronizacji muzyki w tle scen, jak również wokalizowania języka polskiego. Od pewnego czasu korzystamy też z umiejętności gry na instrumentach aktorów lub zatrudniamy profesjonalnych muzyków. Wydaje mi się jednak, że najciekawsze rzeczy powstają w formach „hybrydowych”, gdzie świat teatru spotyka się ze światem muzyki. Nie inaczej jest w naszym „Mistrzu i Małgorzacie”. Osią spektaklu jest kwartet smyczkowy, który na żywo, synchronicznie z tekstem adaptacji, tworzy i buduje aurę dźwiękową scen dramatycznych, akompaniuje chórowi, a czasem nawet autonomizuje się jako niezależny „obiekt muzyczny”. Temat pokierował nas w stronę inspiracji formą muzyczną pasji – nie tylko ze względu na oczywiste wątki biblijne, ale przede wszystkim ze względu na losy bohaterów, z których każdy mierzy się ze swoim własnym cierpieniem. Tak można uzasadnić obsadę spektaklu: amplifikowany kwartet smyczkowy i czterogłosowy chór z solistami. Nawiązania pasyjne są również bardziej bezpośrednie – do Pasji J. S. Bacha („janowej” i „mateuszowej”). Nieodłącznym elementem naszych spektakli jest także wielokanałowa warstwa elektroniczna, która w tym wypadku ogranicza się do 6-kanałowej projekcji dźwięku i pomaga wciągnąć widza w świat odrealniony i wykrzywiony (akustycznie). Podstawową tkanką brzmieniową jest tutaj elektryczność – brumy i szumy – łączące postać Piłata i Wolanda oraz nagrania i przetworzenia głosów aktorów, budujące nieco „schizofreniczny” lub „retrospekcyjny” nastrój.

Podstawą adaptacji przygotowanej przez Małgorzatę Warsicką jest najnowszy (2016), „rodzinny” przekład Leokadii Anny, Grzegorza i Igora Przebindów.


Mistrz i Małgorzata
Teatr Polski w Bielsku-Białej, Duża Scena
premiera: 06 października 2019r.

Tekst: Michał Bułhakow
Przekład: Leokadia Anna Przebinda, Grzegorz Przebinda, Igor Przebinda
Reżyseria i adaptacja: Małgorzata Warsicka
Muzyka: Karol Nepelski
Scenografia, reżyseria świateł i wideo: Marcin Chlanda
Kostiumy: Edyta Jermacz
Ruch sceniczny: Aleksander Kopański

Obsada: Piotr Gajos, Jagoda Krzywicka, Mateusz Wojtasiński, Grzegorz Sikora, Marta Gzowska-Sawicka, Oriana Soika, Eugeniusz Jachym, Maciej Kulig, Kazimierz Czapla, Grzegorz Margas, Adam Myrczek, Michał Czaderna, Sławomir Miska, Jadwiga Grygierczyk, Daria Polasik-Bułka, Tomasz Lorek, Maria Suprun, Andrzej Lichosyt, Rafał Sawicki.

Kwartet smyczkowy:
I skrzypce — Aleksandra Góra, Krzysztof Kokoszewski
II skrzypce — Katarzyna Merta, Jacek Stolarczyk
altowka — Paulina Bargieł, Katarzyna Janusz
wiolonczela — Julianna Vinci, Aleksandra Stolarek

Chór: Izabela Czyżycka, Justyna Masny, Weronika Wronka, Aleksandra Zdrojewska-Bień, Piotr Gajos, Jagoda Krzywicka, Mateusz Wojtasiński, Oriana Soika, Eugnieniusz Jachym, Maciej Kulig, Kazimierz Czapla, Grzegorz Margas, Adam Myrczek, Michał Czaderna, Sławomir Miska, Jadwiga Grygierczyk, Daria Polasik-Bułka, Tomasz Lorek, Maria Suprun, Andrzej Lichosyt, Rafał Sawicki

Bilety w cenie 50-70zł. do nabycia w kasie teatru oraz na stronie internetowej teatru.

Daty kolejnych wystawień sztuki:
5-6 października, 12-13 października, 15 października, 15-17 listopad.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi