Z okazji kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Warsaw Flow 2019 zapraszamy do przeczytania wywiadu z dyrektorką artystyczną Pauliną Święcańską.
Marta Gaik: 10. edycja Festiwalu Warsaw Flow to okazja do świętowania, co wyjątkowego/innego przygotowaliście dla uczestników tegorocznej edycji?
Paulina Święcańska: W tym roku, zresztą po raz kolejny, postawiliśmy mocno na sam program i jego gości: zaprosiliśmy Iwonę Olszowską oraz Raya Chunga – ulubionych nauczycieli uczestników warsztatów kontakt improwizacji, a także dwóch nowych nauczycieli – w tym Grzegorza Pawłowskiego, natomiast projekt performatywny poprowadzi para dwóch wybitnych choreografów i pedagogów – Melisa Monteros oraz Wojciech Mochniej. Po raz pierwszy festiwal zagości też w Mazowieckim Instytucie Kultury, dzięki czemu grupy warsztatowe będą mogły pracować w jednej przestrzeni, w której wieczorami spotkają się również na wieczornych jamach. Wydarzeniem towarzyszącym - a dla nas niezwykle wyjątkowym - które odbyło się przed samym festiwalem, była konferencja performatywna poświęcona kontakt improwizacji w Polsce. Organizatorami była Fundacja artystyczna PERFORM, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Instytut Muzyki i Tańca, Mazowiecki Instytut Kultury Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, a także Międzynarodowy Festiwal Tańca Kontakt Improwizacji Warsaw Flow, czyli praktycznie wszystkie warszawskie instytucje związane z tańcem.
Od pomysłu do własnej formuły, jak udało Wam się wypracować unikalny program festiwalu? Jednym słowem jaki był, a jaki jest Warsaw Flow?
- Przez pierwszych pięć edycji starałam się pokazać przede wszystkim historię kontakt improwizacji, konkretniej - kto, gdzie i w jaki sposób rozwijał kontakt improwizację na świecie. Wśród festiwalowych gości, w programie znaleźli się tacy nauczyciele jak: Nancy Stark Smith, Ray Chung czy Andrew Harwood – liderzy i twórcy tej techniki tańca. Od 6 aż do 10 edycji starałam się zapraszać do współpracy młodsze pokolenie nauczycieli – tych, którzy mają już inne spojrzenie na tę technikę i pokazują jej aspekt performatywny. Tu warto wspomnieć o Mirvie Makkinen, Danieli Shwartz czy Ralfie Jarosińskim. Od trzech ostatnich edycji rozwijam w programie także wątek projektów peformatywnych oraz site-specific w formie ścieżek tematycznych. Do współpracy udało mi się już zaprosić m.in. Keitha Hennessy’ego czy Ilonę Kenovą, a w tym roku właśnie Melissę Monteros i Wojciecha Mochnieja.
Kontakt Improwizacja w wydaniu festiwalowym to także pomysł na aktywny udział publiczności. Jak to działa? I jak reaguje na to publiczność?
- Zgadza się, publiczność może uczestniczyć w wieczornych jamach taneczny, które są tematyczne – np. jam muzyczny, uważny, strukturalny czy z zamkniętymi oczami. Publiczność może brać czynny udział w tych wydarzeniach, czyli po prostu tańczyć z uczestnikami festiwalu lub obserwować co się dzieje na parkiecie.
Czy do Festiwalu można dołączyć, każdy w każdej chwili?
- Jamy taneczne, kino tańca oraz pokaz performatyny, który odbędzie się 14 lipca w Mazowieckim Instytucie Kultury, jest otwarty dla publiczności. Natomiast na ścieżki tematyczne w ciągu dnia mamy już komplet uczestników :)
Na koniec, pytanie - czego nie warto przegapić, czyli jaki będzie (gwóźdź programu, największa gwiazda, unikalne wydarzenie) wg. organizatorów i jak udało Wam się go/ją zaprosić?
- Przede wszystkim chciałabym zaprosić publiczność do udziału w wieczorze performatywnym 14 lipca o godz. 10:00 w warszawskim CSW. To wydarzenie, którym wspólnie z grupą tancerzy podsumujemy naszą tygodniową pracę. Reżyserią i choreografią zajmują się, wyżej już wspomniani – Melissa Monteros i Wojciech Mochniej. Dodatkowo podczas tego wieczoru wspólnie z Markiem Klajdą pokażę spektakl o znaczącym tytule „EXIT”. Będzie to wyraźny znak z mojej strony, że tegoroczna edycja jest pewnego rodzaju wyjściem z formuły, która funkcjonowała do tej pory, jednak jednocześnie rozpoczyna się czas na inne kierunki i drogi artystyczne. Jakie? Czas pokaże.
Nowej publiczności chętnie zarekomenduję pokaz filmowy 11 lipca o godz. 19:00. Tutaj taniec będzie pokazany z innej perspektywy, jako video-dance. Gorąco zapraszam i mam nadzieję do zobaczenia podczas 10. edycji Festiwalu Warsaw Flow!
Dziękuję za rozmowę.
Marta Gaik
Więcej w linku poniżej.
O Warsaw Flow Festival 2019 opowiada Paulina Święcańska
wywiad TerazTeatr
Podziel się:
12 lipca 2019 / redakcja

komentarze
aktualności
-
Klucz do poezji recital online
6 kwietnia 2021
-
Przybysz PREMIERA Teatru Telewizji 6.04
6 kwietnia 2021
-
Nie żyje Zygmunt Malanowicz
5 kwietnia 2021
-
Requiem d-moll Mozarta z Opery Śląskiej w TV
2 kwietnia 2021
-
Renata Derejczyk wygrała konkurs na dyrektora Teatru Horzycy
1 kwietnia 2021
-
Teatr Jaracza zaprasza na świateczny spektakl
1 kwietnia 2021
-
Aurora - nabór tylko do 15 kwietnia
1 kwietnia 2021
-
Chłopiec z łabędziem - nowy dramat Villquista
1 kwietnia 2021
-
Bambusowa księżniczka online
31 marca 2021
-
Pięciu finalistów GND 2020
31 marca 2021