Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Plany premierowe Teatru Polskiego w Bydgoszczy

powrót
Plany premierowe Teatru Polskiego w Bydgoszczy

Teatr Polski w Bydgoszczy ogłosił plany repertuarowe na rok 2021 i najbliższe lata. Artyści podejmują w tym sezonie temat solidarności. Hasłem przewodnim przyświecającym budowaniu czteroletniego programu artystycznego będą wspomniane już wyżej NOWE WSPÓLNOTY. To od nich wywodzić się będą kolejne tropy/hasła programowe jak: „Dobre życie”, „Tożsamości graniczne”, „Uwodzenie” czy „Uzdrowienie”. Są to hasła wywiedzione ze współczesnej humanistyki, debat społecznych i dyskursów filozoficznych.

A o to program najbliższych premier na 2021.

19 marca 2021
TWARZĄ W TWARZ
koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Warszawie
reżyseria Maja Kleczewska
dramaturgia Łukasz Chotkowski
scenariusz sceniczny Łukasz Chotkowski, Maja Kleczewska
scenografia Zbigniew Libera
kostiumy Konrad Parol
muzyka Cezary Duchnowski
reżyseria światła Piotr Pieczyński
producentka, asystentka reżyserki Michalina Żemła
asystentki reżyserki Olga Ciężkowska, Klaudia Kęska, Patrycja Wysokińska
inspicjentka Hanna Gruszczyńska
występują: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Michał Jarmicki, Damian Kwiatkowski, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Arkadiusz Pyć, Maria Robaszkiewicz, Piotr Stramowski,
Julian Świeżewski, Małgorzata Witkowska

„Ingmar Bergman w swojej twórczości skupiał się na badaniu wnętrza psychiki człowieka w ekstremalnej sytuacji. Skupiał się na ludziach odizolowanych od świata zewnętrznego. Swoich bohaterów zamykał na „wyspie” - w relacjach rodzinnych, w państwach objętych stanem wyjątkowym.
Zamknięci w czterech ścianach poddajemy próbie nasze więzi. Widzimy jak pod lupą relacje, które nam umykały w natłoku innych spraw. Przymusowa konfrontacja z drugim i sobą samym prowadzi do wglądu? Do szaleństwa? Zobaczymy się „jak w Zwierciadle”? Czy będziemy mieć odwagę, żeby stanąć, ze sobą i ostatecznym twarzą w twarz?
Bergman jest Przewodnikiem po czasie „kwarantanny” - zamknięcia, izolacji, wglądu i konfrontacji. Przeprowadza nas przez proces przemiany. Intymny proces transformacji i przewartościowania. I śmierci.
Coraz mocniej dociera do nas, że nastał czas śmierci. Śmierci, której nie sposób pojąć, opłakać, zrozumieć. Czy chcemy tego, czy nie, śmierć potrzebuje reprezentacji, po to jest sztuka - film, teatr, literatura, malarstwo - żeby dzięki reprezentacji nie dopuścić do traumatycznego, nie wyrażonego zapisu lęku. Artysta wciąż poszukuje języka na oswojenie nie oswajalnego. Sztuka wciąż stara się wyprzedzić rzeczywistość. To powinność Sztuki. Próbować.”
Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
Premiera warszawska 19 marca 2021
Premiera bydgoska 27 marca 2021

29 kwietnia 2021
MASZYNA
reżyseria Jagoda Szelc
dramaturgia Marta Keil
reżyseria świateł Przemysław Brynkiewicz
scenografia Natalia Giza
kostiumy Maja Skrzypek
muzyka Teoniki Rożynek
inspicjent Adam Pakieła
występują: Sara Celler-Jezierska, Michalina Rodak, Małgorzata Trofimiuk, Mirosław Guzowski, Damian Kwiatkowski, Jerzy Pożarowski
„Maszyna działa od dawna. Działa codziennie. Działa systemowo. Nie trzeba
jej uruchamiać. Trzeba ją konserwować. Popsuta działa też wyśmienicie.
Można się nią zachwycać. Można nie zwracać uwagi na jej działanie. Można się nią upajać. Słychać ją, jak gra. Więc czemu bez przerwy wsłuchujesz się w nią z otwartymi ustami?”
Jagoda Szelc
Premiera planowana jest na 29 kwietnia 2021.

11 czerwca 2021 
ANTYGONA
scenariusz, reżyseria Klaudia Hartung-Wójciak
dramaturgia Iga Gańczarczyk
scenografia Barbara Hanicka
muzyka Piotr Peszat
kostiumy Hanka Podraza
reżyseria światła Jędrzej Jęcikowski
przygotowanie wokalne Bartosz Lisik
występują: Natasza Aleksandrowicz, Katarzyna Pawłowska Emilia Piech, Małgorzata Witkowska, Paweł Gilewski, Marian Jaskulski, Michał Surówka

“ANTIGONE. Ach, if I come to give you, so cruel, my last goodbye
Ach, jeżeli przyjdę Ci dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie
Antygona to atlas/katalog obrazów żałoby, publiczne uprawnianie opłakiwania w przestrzeni wydarzenia performatywnego. Biorąc za punkt wyjścia „Antygonę” Sofoklesa, będziemy poszukiwać strategii pożegnań rozszczelniających zastany porządek społeczny i kulturowy. Być może w momencie, gdy żałoba w przestrzeni publicznej staje się elementem polityk narodowych/konserwujących i wykluczających, odzyskiwanie historii żałoby - nienormatywnej, amoralnej, marginalnej, „słabej, ma szansę okazać się skuteczną strategią oporu i zmiany.”
Klaudia Hartung-Wójciak
Premiera planowana jest na 11 czerwca 2021.

17 września 2021
KATYŃ. TEORIA BARW
reżyseria, scenografia, światło Wojciech Faruga
tekst i dramaturgia Julia Holewińska
muzyka Teoniki Rożynek
kostiumy Konrad Parol
choreografia Krystian Łysoń
występują*: Michalina Rodak, Małgorzata Trofimiuk, Paweł Gilewski, Jakub Ulewicz, Marcin Zawodziński
*Obsada ulegnie rozszerzeniu.

“Katyń. Teoria barw jest próbą odzyskania historii i zmierzenia się z pamięcią o jednym z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach Polski. Jest to opowieść o egzystencjalnym doświadczeniu więźniów osadzonych w obozach w Ostaszkowie, Starobielsku i Kozielsku.
Punktem wyjścia jest dla twórców życie i twórczość Józefa Czapskiego – polskiego malarza i pisarza, a także historie oficerów pomordowanych w Katyniu oparte na ich pamiętnikach i materiałach archiwalnych.
Jaki kolor ma historia? Czym jest kłamstwo katyńskie i na ilu płaszczyznach jest ono wciąż powielane? Czy w Katyniu zginęli wyłącznie heteroseksualni mężczyźni? Z czym mierzyły się kobiety osadzone w sowieckich obozach? Jak i czy artysta może opowiedzieć
o doświadczeniu śmierci i ocalenia?
Katyń. Teoria barw jest swoistą paletą, na której kolejne kolory walczą ze sobą o prawdę, miejsce i wagę. Jeden kolor zamazuje drugi tworząc plamy, gubiąc perspektywę czy figuratywność. Nie ma jednego obrazu, tak jak nie ma jednej Historii.”
Julia Holewińska, Wojciech Faruga
Premiera planowana jest na 17 września 2021.

18 września 2021
MITOLOGIE
koprodukcja z STUDIO Teatrgaleria w Warszawie
reżyseria i scenariusz Michał Borczuch
scenografia i kostiumy Dorota Nawrot
muzyka Bartosz Dziadosz
reżyseria światła Jacqueline Sobiszewski
występują Dominika Biernat, Sara Celler-Jezierska, Damian Kwiatkowski, Mirosław Guzowski, Robert Wasiewicz, Małgorzata Witkowska, Krzysztof Zarzecki, Ewelina Żak

Pierwszy spektakl Michała Borczucha skierowany do młodej widowni (od 12 roku życia), spektakl powstanie przy współudziale grupy wychowanków Domu Dziecka w Szamocinie. Punktem wyjścia w pracy z młodymi będzie rozpoznawanie aktualności i skuteczności archetypów obecnych w mitach kultury europejskiej.
„To, że mitologia stanowi źródło archetypów przenikających z przeszłości w naszą teraźniejszość wydaje się rzeczą oczywistą. Mity greckie stały się częścią nie tylko, jak chcą moraliści, dziedzictwa kulturowego Europy ale też przeniknęły i wciąż kształtują popkulturę. W jakim stopniu są żywe? W jakim stopniu są w stanie wciąż uruchamiać w nas niczym nie skrępowaną wyobraźnię i odsłaniać przed nami zaskakujące pola edukacji?
Mity greckie zapisane są (też) w nowożytnej perspektywie psychiatrii, ponieważ stanowią zapis swoistych pierwszych psychologicznych procesów przemiany zachodzącej w człowieku. Z tej perspektyw chociażby mogą wydać się materiałem skomplikowanym. To „skomplikowanie” traktuję jako wartość wyjściowego materiału. W tym samy stopniu mogą być ekscytujące i atrakcyjne jako teatr dla młodzieży, co edukujące albo przynajmniej stawiające konkretne pytania i problemy dotyczące nie tylko dorosłych ale być może przede wszystkim młodych ludzi w dynamicznym okresie dojrzewania, przemiany właśnie. Projekt będzie o tyle wyjątkowy, ponieważ w tym przypadku twórcami będą też nastolatkowie. Łącząc w tym projekcie moje kilkuletnie doświadczenie pracy z dziećmi i młodzieżą z Domu Dziecka w Szamocinie (siedmioletni projekt współpracy zapoczątkowany w 2012 roku w ramach festiwalu Wielkopolska-Rewolucje to trzy spektakle teatralne i co roczne letnie warsztaty teatralno-filmowe), chciałbym rozwinąć tą współpracę tym razem w ramach sceny instytucjonalnej.
Dzieci i młodzież z Szamocina to grupa społeczna ze względów ekonomicznych
i obyczajowych funkcjonująca na peryferiach. Ich doświadczenia są często skrajnie odmienne od rówieśników z tradycyjnych domów i z dużych miast. Ale też właśnie przemiana i mit wydają się najlepszymi ramami do rozmowy z tą właśnie młodzieżą i dla innej, może bardziej mieszczańskiej młodzieży. Z jednej strony obserwuję u nich doświadczenia, które ich rozwijają, błędy które popełniają, a z drugiej marzenia i wyobrażenia, które motywują ich często skrajnie emocjonalne działania. Dlatego właśnie oni i praca z nimi (praca profesjonalnych aktorów czy młodzieży z miasta) stanowią centralne założenie spektaklu. W ten sposób przewidywane cele edukacyjne Mitologii nie będą autorytarnie narzucone a kształtowane przez tych, których rówieśnicy będą odbiorcami spektaklu.”
Michał Borczuch
Premiera warszawska 18 września 2021
Premiera bydgoska 3 października 2021

Listopad 2021
CZERWONY K.
projekt realizowany w koprodukcji z Polskim Ośrodkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ
reżyseria i choreografia Krystian Łysoń
dramaturgia, koncepcja edukacyjna Dorota Kowalkowska
pedagożka Karolina Sosińska
występują Marta Bury, Mirosław Guzowski, Damian Kwiatkowski, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Katarzyna Pawłowska, Michalina Rodak, Marcin Zawodziński

W poszukiwaniu nowych form i estetyk Teatr Polski po raz kolejny sięga w stronę teatru tańca. Wielokrotny stypendysta Watermill Center debiutuje w Bydgoszczy jako reżyser i wraz z grupą aktorów i tancerzy sięgnie po klasyczną bajkę o Czerwonym Kapturku, by zbadać poprzez ciało i ruch potencjał jaki w niej drzemie. Nie będzie wilka, ale kapturków będzie siedmiu. Spektakl skierowany do młodzieży podejmuje tematykę dojrzewania
i kształtującej się tożsamości, niejednokrotnie opowiadając z przymrużeniem oka i nie stroniąc od szalonego żywiołowego humoru. Spektakl będzie przeznaczony do eksploatacji w szkołach i będzie jednym z działań polegającym na rozpoznawaniu nowych przestrzeni działania Teatru Polskiego.
Premiera planowana jest na listopad 2021 w ramach 25. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ

Grudzień 2021
KIEŚLOWSKI.DOC
koprodukcja z Royal District Theatre w Tbilisi
reżyseria Data Tavadze
dramaturgia Davit Gabunia, Julia Holewińska
scenografia i kostiumy Anna Maria Kaczmarska
muzyka Nika Pasuri
występują: Sara Celler-Jezierska, Mirosław Guzowski, Paata Inauri, Kato Kalatozishvili,
Nata Murvanidze, Emilia Piech, Giorgi Sharvashidze, Michał Surówka

“Film dokumentalny to film, który zajmuje się rzeczywistością istniejącą. Rzeczywistością, która nie została stworzona na potrzeby filmu. Ten film musi się do niej dostosować, nie może być odwrotnie - pisał Krzysztof Kieślowski w swojej pracy magisterskiej.
Rok 2021 jest rokiem Krzysztofa Kieślowskiego - jednego z najważniejszych polskich reżyserów i scenarzystów. Teatr polski i zagraniczny sięgał po jego scenariusze niejednokrotnie, biorąc jednak zazwyczaj na warsztat słynny Dekalog, Trzy kolory czy Amatora. Punktem wyjścia dla artystów gruzińskich i polskich staną się dokumenty Kieślowskiego. Kim jest dziś robotnik? Co dziś oznacza pierwsza miłość? Jak wyglądają 24 godziny z życia szpitala? Jak dziś w Gruzji i w Polsce brzmiałyby odpowiedzi na pytania: Kim jesteś? Czego byś chciał? Co jest dla ciebie najważniejsze?”
Julia Holewińska
Premiera jest planowana na grudzień 2021 w Royal District Theatre w Tbilisi.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi