Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Program XXV Bydgoskiego Festiwalu Operowego

powrót
Program XXV Bydgoskiego Festiwalu Operowego

Znamy program XXV Bydgoskiego Festiwalu Operowego, który odbędzie się w Operze Nova w dniach 21.04 - 5.05.2018 r. Jubileuszową odsłonę zainauguruje 21 kwietnia premiera baletu Sergiusza Prokofiewa „Romeo i Julia” w wykonaniu zespołów Opery Nova.

Tytuł ten, nie wystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30.lat, przygotowywany jest przez twórców, którzy zrealizowali na naszej scenie tak głośne spektakle baletowe jak „Dziadek do orzechów”, czy „Zniewolony umysł”. Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję „Romea i Julii” przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej, w czym pomogą scenografia Diany Marszałek i kostiumy Agaty Uchman. Kierownictwo muzyczne baletu Prokofiewa sprawuje Maciej Figas.
Program tej szczególnej festiwalowej edycji jest niezwykły; poza bydgoską premierą i musicalem z Wrocławia , zaprezentują się zespoły zagraniczne: z Danii, Bułgarii, Niemiec, Austrii, Czech. Zobaczymy różnorodny repertuar: wielką rosyjską operę , balet neoklasyczny, operę barokową przeniesioną w średniowieczny (tak!) klimat, stylową operę kameralną w wersji koncertowej (wierni jesteśmy prezentacji unikatowych dzieł muzyki dawnej, wykonywanych na instrumentach z epoki ), taniec nowoczesny w wykonaniu jednego z najważniejszych zespołów skandynawskich. Kilkuletnią festiwalową „tradycją” jest przybliżanie dorobku naszych południowych sąsiadów - tym razem nieznanej szerzej w Polsce czeskiej opery komicznej. Wśród propozycji festiwalowych znajdą dla siebie coś interesującego wytrawni melomani operowi, jak i oczekujący dobrej rozrywki miłośnicy musicalu.

PROGRAM
XXV BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY: 21 kwietnia - 5 maja 2018 r.

21.04. godz. 19.00 Inauguracja Festiwalu – spektakl premierowy
22.04. godz .18.00 II premiera
ROMEO I JULIA balet Sergiusza Prokofiewa.
Opera Nova w Bydgoszczy
Choreografia Paul Chalmer
Kierownictwo muzyczne Maciej Figas
Scenografia Diana Marszałek
Kostiumy Agata Uchman
Reżyseria świateł Maciej Igielski
Asystent choreografa Aurora Benelli
Asystent dyrygenta Kamil Parcheta
Libretto baletu podąża za tekstem tragedii Szekspira, choć w zamierzeniu kompozytora dzieło miało skończyć się… happy endem! Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne, prawdę ludzkich uczuć, oryginalną inwencją muzyczną przetwarzał literacki pierwowzór. Każda z postaci ma swój charakterystyczny motyw przewodni, stworzony poprzez wrażliwość psychologiczną Prokofiewa, indywidualny portret muzyczny. Kapitalne są także sceny rodzajowe i zbiorowe. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił w swej twórczości poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki. W historii bydgoskiej Opery będzie to 3. realizacja „Romea i Julii” (poprzednie: 1962 r.- choreografia Rajmund Sobiesiak i 1987- choreografia Przemysław Śliwa)

24.04. i 25.04. godz. 18.00
TRZEJ MUSZKIETEROWIE musical
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu



Muzyka: Krzesimir Dębski
Kierownictwo muzyczne: Krzesimir Dębski, Adam Skrzypek
Reżyseria: Konrad Imiela
Scenariusz i teksty piosenek: Konrad Imiela i Marek Kocot
Scenografia: Grzegorz Polciński
Kostiumy: Anna Chadaj
Znana fabuła w nowej, musicalowej odsłonie, ze świetną muzyką Krzesimira Dębskiego, pełna emocjonujących zwrotów akcji i widowiskowych walk szermierczych. Akcja spektaklu rozpoczyna się 20 lat po wydarzeniach opisanych w książce. Historię muszkieterów wywoła z przeszłości Planchet, dawny sługa d’Artagnana, dziś mistrz krawiecki, opowiadając przybyłemu doń młodemu klientowi o niegdysiejszych wartościach: honorze, lojalności i przyjaźni.
„Wspaniale zaśpiewany i zagrany spektakl zaskakuje widzów pomysłami muzycznymi, inscenizacyjnymi i scenograficznymi. Duet Konrad Imiela - Marek Kocot ma niebywały talent do przenoszenia literatury na musicalową scenę. W ich ujęciu znana historia staje się zupełnie nową – potrafią bowiem w klasycznej powieści „płaszcza i szpady” znaleźć uniwersalną prawdę o miłości, przyjaźni, poświęceniu i lojalności. I nie ma w tym ani odrobiny sztuczności, czy kiczu” – Agnieszka Kołodyńska, www.wroclaw.pl.

27.04. godz. 19.00
KNIAŹ IGOR opera Aleksandra Borodina
Opera i Balet w Sofii (Bułgaria)
Dyrygent: Grigor Palikarov
Reżyser: Plamen Kartaloff
Scenografia: Boris Stoynov
Kostiumy: Svetla Kalaydjieva
Przygotowanie chóru: Violeta Dimitrova
„Kniaź Igor” należy do kluczowych dzieł opery rosyjskiej i był pierwszą operą Borodina. W doborze tematu pomógł mu Władimir Stasow, proponując mu oparcie dzieła na „Słowie o wyprawie Igora”. Borodin uznał propozycję za ciekawą: we wrześniu 1869, po zgromadzeniu dalszych materiałów historycznych, rozpoczął pracę od naszkicowania Tańców połowieckich oraz marszu Połowców. Do pracy powrócił w 1874 roku, zachęcony sukcesem „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego, również opery na historyczny temat.
Sofijską Operę Narodową gościliśmy na IV BFO, wówczas prezentowali operę A. Gomeza „Il Guarani”. Początki teatru sięgają 1802 r. Repertuar ostatnich dziesięcioleci to m.in.: Aida, Faust, Otello, Holender tułacz, Don Carlos, Manon, Turandot, Don Giovanni, Tosca, Cyganeria, Nabucco, Lohengrin, Macbeth ,Andrea Chénier, Mefistofele, Tannhäuser, Norma. Rosyjska klasyka była prezentowana przez Borysa Godunowa, Damę Pikową, Kniazia Igora /1964, 1974/, Eugeniusza Oniegina.

29.04. godz. 18.00
POCAŁUNEK opera Bedřicha Smetany
Národni Divadlo Brno - Janáčkovo Divadlo
Opera im. Janáčka – Teatr Narodowy w Brnie (Republika Czeska)
Kierownictwo muzyczne: Jakub Klecker
Dyrygent: Jakub Klecker
Reżyser: Linda Keprtová
Scenografia: Eva Jiřikovská
Kostiumy: Marie Blažková
Przygotowanie chóru: Klára Roztočilová
Podczas pracy nad tym dziełem kompozytor przechodził przez najbardziej tragiczny okres w swoim życiu. Choroba stopniowo pozbawiała go słuchu i „Pocałunek“ był pierwszą operą, którą napisał, będąc całkowicie głuchym. Prawdopodobnie to jest przyczyną tego, że w muzyce „Pocałunku“ jest tak wiele warstw. Smetana przekształcił utwór, napisany przez wspaniałą czeską poetkę Eliškę Krásnohorską i opartą na zabawnej historii pod tym samym tytułem autorstwa Karoliny Světlej, z „obrazka rodzajowego“ opisującego życie na wsi w górach w znacznie głębsze rejestry i dał tej historii ponadczasowe znaczenie.

30.04.2018 godz. 19.00
NAÏS opéra-ballet / pastorale héroïque Jeana-Philippa Rameau
Il Giardino d’Amore (Austria)
Stefan Plewniak - dyrygent
Olivier Lexa - reżyseria
Wersja semi-stage.
Propozycja dla melomanów i miłośników dzieł unikatowych. Naïs należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Zespół Il Giardino d’Amore ponownie odkryje niemal zapomnianą barokową operę „na czas Pokoju”: o walce bogów i miłości Neptuna do nimfy Naïs. Dzieło ukazuje paletę najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych epoki Ludwika XV.
IL GIARDINO D’AMORE – założona w 2011 międzynarodowa orkiestra barokowa, grająca na instrumentach dawnych i kopiach z epoki. Zespół tworzą młodzi muzycy z Polski, Włoch, Hiszpanii i Francji. Twórcą zespołu jest Stefan Plewniak, który wcześniej pracował z Les Arts Florissants W. Christie, Le Concert des Nations J. Savalla. Koncertuje na festiwalach, m.in.: Utrecht Oude Musik Festival, Bach Woche Wiedeń, Tartini Festival Pirano, Early Music Festival New York, Mooredale Concerts Toronto, Magnetic Festival Elba, Dramma Per Musica Warszawa, Festiwal Muzyki Polskiej Kraków. Zespół występował w Austrii, Holandii, Słowenii, Włoszech, USA, Kanadzie, Polsce. Dwa lata temu prezentowali na Bydgoskim Festiwalu Operowym inną operę Rameau, Les Indes Galantes.

2.05.2018 i 3.05. godz. 19.00
KREDA (Kridt / Chalk) / CZARNY DIAMENT (Black Diamond) - balet współczesny
Dansk Danseteater (Dania)



Dziś Duński Teatr Tańca jest największym i najważniejszym zespołem tańca w Danii. Zespół jest złożony z wyselekcjonowanych tancerzy z całego świata. Jego działalność obejmuje wielkie sceniczne produkcje w Duńskim Teatrze Królewskim, wydarzenia plenerowe oraz częste zagraniczne tournée, które zaowocowały entuzjastycznie przyjmowanymi występami na wszystkich kontynentach. Od 2001 roku Tim Rushton (kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego) jest dyrektorem artystycznym zespołu i z sukcesem kształtuje swą wizję teatru tańca.
Kreda
Choreografia: Tim Rushton
Muzyka: Musica Adventus Peterisa Vasksa (1996)
Scenografia: Tim Rushton
Kostiumy: Charlotte Østergaard
Inspiracją dla Tima Rushtona były: Biblia (Księga Koheleta) i „Musica Adventus”, suita na skrzypce łotewskiego kompozytora Peterisa Vasksa. Muzyka zaczyna się od świątecznego przesłania – pokoju na Ziemi.
Czarny diament
Pomysł i choreografia: Tim Rushton
Muzyka: Anders Trentemøller, Alexander Bălănescu, Philip Glass
Scenografia: Johan Kølkjær
Kostiumy: Charlotte Østergaard
Tim Rushton kreuje futurystyczną opowieść o dwuznaczności rzeczywistości, gdzie jednocześnie jasna i ciemna strona człowieka jest eksplorowana psychologicznie, scenograficznie i tematycznie. Muzyka przechodzi od fragmentarycznej i głośnej przez elektroniczną po liryczną i romantyczną.

5.05. godz. 19.00
HERCULES oratorium/dramat muzyczny Georga Friedricha Händla
Nationaltheater Mannheim (Niemcy)
Kierownictwo muzyczne: Bernhard Forck
Reżyseria, scenografia, kostiumy: Nigel Lowery
Światła: Lothar Baumgarte
Przygotowanie chóru: Dani Juris
Barokowe arcydzieło, angielski dramat muzyczny z librettem Thomasa Broughtona, czerpiącym z mitologii i literatury antyku. Po triumfach oratoriów biblijnych, uwielbiany przez Brytyjczyków kompozytor zwrócił się ku dramatom bliższym operze. Historia powracającego z wojny Herkulesa i jego małżonki Dejaniry, zazdrosnej o brankę-księżniczkę Iole. Suknia splamiona krwią zabitego centaura ma odnowić miłość herosa do Dejaniry, staje się jednak przyczyną jego śmierci… Za życia kompozytora „Hercules” wykonany był raptem sześciokrotnie. W XIX w. wracano do niego jedynie w Niemczech. Od XX trwa odrodzenie muzyki barokowej, gdy jej prezentacja wkroczyła na drogę wierności wykonawczej zgodnej z duchem epoki, w której powstawała. Współcześni krytycy nazywają „Herculesa” najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego. W spektaklu przewidzianym na finał tegorocznego Festiwalu, Bernhard Forck, koncertmistrz Akademii Muzyki Dawnej w Berlinie i kierownik muzyczny Händel-Festspielorchester Halle, zatroszczy się o charakterystyczne Händlowskie brzmienie orkiestry, zaś angielski reżyser Nigel Lowery, kultowy realizator operowy, przenosi dzieło barokowego geniusza w scenerię średniowiecznego miasta.

BILETY:
Sprzedaż biletów na spektakle BFO od 5 marca godz. 8:30 - w kasie biletowej oraz online.
Ceny: 150/100/60 zł.

Festiwalowi towarzyszyć będą:
Wystawa prac Konkursu pn.”Opera Nova w przyszłości” promującego projekt „Modernizacja Opery Nova”: rozstrzygnięcie podczas Festiwalu
Operowe Forum Młodych (organizator: Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi