Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

Rzecz o walce i emancypacji czyli Sosnowiecka "Historia Sosnowca"

powrót
Rzecz o walce i emancypacji czyli Sosnowiecka
"Historia Sosnowca", reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Zagłębia

Najnowszy spektakl Teatru Zagłębia z Sosnowca to skondensowana opowieść, a raczej pewna pigułka pokazującą historię tego miasta. Od momentu powstania, gdy grupa przedsiębiorców postanowiła wykupić lasy w okolicach stacji kolejowej Sosnowice aby postawić tam fabryki, aż po czasy niemal współczesne. A wszystko to patrząc (przede wszystkim) oczami kobiet, które cały czas walczyły i w pewien sposób dalej walczą o emancypację, o swoje prawa. Nie jest więc to jednak opowieść stricte historyczna jakiej byśmy się spodziewali po tytule, ale pewna przypowieść jak to miasto zmieniało się poprzez kolejne lata i jak zmieniało się jego społeczeństwo i wszystko dookoła niego. Historia miasta jest tylko tłem dla poszczególnych wydarzeń na które składają się epizody pokazujące jak jedni mają władzę nad drugimi (lub jak jedni uważają, że mają wyższość nad drugimi), jak postaci walczą o emancypację, walczą o swoje prawa i jak są wciąż tłamszone, upodlane. I niestety często ta walka skutkuje rozczarowaniem z powodu niepowodzenia albo jest w pewien sposób karana, za samą próbę walki.


"Historia Sosnowca", reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Zagłębia w Sosnowcu / fot. Jeremi Astaszow

Koleje losu pokazywane są przez pryzmat prawdziwych postaci związanych z Sosnowcem i jest to wszystko naprawdę ciekawie zrealizowane. Szczególnie, że taki koncept był w stanie przyciągnąć moją uwagę na całe dwie godziny, mimo, że nie jestem z Sosnowca, a nawet nie pochodzę ze Śląska, tak więc przedstawiane rzeczy były mi zupełnie obce, nieznane. Ale to tym bardziej pokazuje siłę spektaklu, że jest w stanie on przemówić i zaciekawić osobę “z zewnątrz”. W ogóle sam sposób prezentowania fabuły, ten miszmasz gatunkowy doskonale się uzupełnia i tak naprawdę jest mocno w stylu tego Sosnowieckiego Teatru. Bo początkowo mamy niemal oniryczną opowieść o zaistnieniu miasta, dalej oglądamy na scenie np. pokaz pływania synchronicznego, żeby wszystko zakończyć piosenką, utworem opowiadającym o rozkwicie i upadku słynnego Sosnowieckiego zakładu dziewiarskiego Wanda. Niby zupełnie różna stylistyka poszczególnych scen, ale już same w sobie mogą nakierować widza czemu właśnie taka decyzja została podjęta podczas realizacji spektaklu.

“Historia Sosnowca” świetnie też pokazuje, że na przestrzeni lat, mimo, że świat, kraj i to miasto się zmieniało, zmieniała się jego demografia, zmieniał się ustrój, to jednak i tak pewne rzeczy nadal pozostawały, i nieraz, nadal pozostają takie same. Mimo upływu lat dalej występuje pewna klasowość, która jasno oddziela ludzi zamożnych od tych mniej majętnych. Dalej występuje silna zależność pomiędzy różnymi grupa, która łatwo (i chętnie) jest wykorzystywana do wyzysku tej “słabszej” grupy. Niektórzy w dalszym ciągu muszą walczyć o poszanowanie swoich praw, o możliwość zrównania ich z prawami pozostałych. Tyle lat minęło jak widzimy w spektaklu, a niektóre rzeczy ciągle pozostaje takie same…

Od strony aktorskiej, to jak zwykle, wszystko stoi na wysokim poziomie. Mamy całą galerię postaci odgrywaną przez dwunastkę aktorek i aktorów. Ich poziom, ich sposób bycia na scenie jest dość podobny przez co ciężko wskazać mi kogoś kto by się tutaj całkowicie wyróżniał. Wszyscy się po prostu doskonale uzupełniają i tworzą jeden wielki sceniczny organizm teatralny, który prezentuje nam kolejne opowieści z “Historii Sosnowca”.

Podsumowując, jeśli ktoś lubi pewną eksperymentalną formę lub przede wszystkim jest zaznajomiony ze spektaklami Teatru Zagłębia, to będzie się tu czuć jak ryba w wodzie, do tego trzeba dodać ciekawą tematykę i sposób jej przedstawienia. Po prostu rzecz warta uwagi i to nie tylko dla mieszkańców!

Tomasz Sknadaj, listopad 2024r.


"Historia Sosnowca", reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr Zagłębia w Sosnowcu / fot. Jeremi Astaszow

Historia Sosnowca
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
premiera: 25-10-2024r.

Tekst i dramaturgia: Weronika Murek
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Scenografia i reżyseria światła: Milena Czarnik
Kostiumy: Arek Ślesiński
Muzyka: Jacek Sotomski
Choreografia: Barbara Olech
Przygotowanie wokalne: Ewa Zug

Obsada: Agnieszka Bałaga-Okońska, Natalia Bielecka, Gabriela Chojecka (gościnnie), Marika Kornacka (gościnnie), Mirosława Żak, Aleksander Blitek, Tomasz Kocuj, Kacper Jan Lechowicz (gościnnie), Wojciech Leśniak, Szymon Szymański (gościnnie), Justyna Taborska (gościnnie), Piotr Zawadzki.

Tancerze: Marika Kornacka, Gabriela Chojecka, Justyna Taborska, Szymon Szymański.

komentarze
comments powered by Disqus
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi