Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

biografia

Kompozytor. W 1998 rozpoczął naukę w PSM w Toruniu, której program nauczania zrealizował w ciągu dwóch semestrów. W 1999 rozpoczął naukę gry na fortepianie w PŚSM, którą ukończył w 2005 z wyróżnieniem. W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w AM we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). Swoje kompozycje konsultował z Magdaleną Cynk, Osvaldasem Balakauskasem. Charakterystyczne dla jego utworów są układy mikrotonowe, wynikające z rozwijanych przez niego technik spektralnych. W swoich kompozycjach próbuje połączyć ścisłą konstrukcję z sensualnym pięknem. Podejmuje również próby przeniesienia elektronicznych technik przetwarzania dźwięku na grunt akustyczny (instrumentalny).
M. Ryczek jest laureatem XII Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Crescendo” w Tarnowie (I nagroda oraz Grand Prix w 2004). W 2005 otrzymał Kulturalne Stypendium Prezydenta Miasta Torunia. W 2008 jego „Kręgi Saturna” na kontrabas solo (2007) zwyciężyły na konkursie kompozytorskim zorganizowanym przez Oddział Wrocławski ZKP oraz Polskie Stowarzyszenie Kontrabasistów, a także zdobyły I nagrodę na konkursie kompozytorskim organizowanym przy III Światowym Festiwalu Kontrabasowym (World Bass Festival) we Wrocławiu. Również w 2008 otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na pieśń chóralną przy Festiwalu Legnica Cantat. W marcu 2008 został wyróżniony honorową nagrodą Człowiek z Pasją, przyznawaną przez gazetę „Nowości” wraz z Caritas diecezji Toruńskiej. W 2009 otrzymał III nagrodę w konkursie Fides et Ratio za utwór „Rycerze Wieków” do słów Sandry Ryczek. R. bierze aktywny udział w życiu kulturalnym Torunia, uczestnicząc m.in. w takich wydarzeniach, jak Koncerty kompozytorskie „Szkolna partytura”. W 2005 na koncercie „Requiem za Biesłan”, współorganizowanym przez Polską Akcję Humanitarną, zostało wykonane jego „Dies Irae” na chór i orkiestrę (2005). W 2007 został zaproszony do udziału w międzynarodowym projekcie „Missa Solemnis”, w ramach którego zaprezentowano jego kompozycję „Sancuts”a sopran, mezzosopran, baryton, kwartet smyczkowy i organy (2007) podczas Koncertu Koła Młodych, towarzyszącego Festiwalowi WJ. W latach 2007-2009 współorganizował cykl koncertów Fabryka Dźwięku, na którym prezentowane były kompozycje młodego pokolenia twórców związanych z Wrocławiem.

Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane m.in. na Koncertach Koła Młodych przy Festiwalu Warszawska Jesień oraz w nurcie głównym festiwalu, Festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu, poznańskich Interakcjach. Jego kompozycje prezentowane były także m.in. na II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Nowej Dialogi w Mińsku, Festiwalu Musica Electronica Nova, Festiwalu Muzyka Epok w Dusznikach Zdroju, Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu.

W trakcie Festiwalu Poznańska Wiosna 2010 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonała jego „Fugę sprzed 100 laty”.
W 2011 wziął udział w międzynarodowym projekcie Music Masters on Air,
w ramach którego jego utwór Sub-głębia nocy został wykonany podczas
6 europejskich festiwali w 6 różnych krajach (m. in. w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Turcji i Węgrzech). Uczestniczył również w takich kursach kompozytorskich jak Ostrava Days czy Composer Collider z Ensemble MusikFabrik. W 2012 roku napisał utwór „Ocean of Europa” na zamówienie Flexible Orchestra.

W 2013 r. nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego monograficzna płyta PLANETONY, a w 2018 roku nakładem Filharmonii Szczecińskiej audiobook „Góra dół – być jak Karłowicz. Spektakl do słuchania”
z muzyką symfoniczną M. Ryczka zainspirowaną poematami symfonicznymi
M. Karłowicza. Nagrania wykonań kompozycji kompozytora zawierają również Koniki Dźwiękowe Warszawskiej Jesieni, album „Hammon Project” wydawnictwa Requiem Records (CD + winyl) oraz wydawnictwo związanie z czeskim Ostavskie Centrum Nove Hudby.
Jako edukator jest związany z MultiCentrum Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu. Zrealizował wiele projektów muzycznych, m.in „DJ Chopin", „MIŁOSZne Single", „Z szalikiem do filharmonii” (grant fundacji Akademii Orange), „Tutting” (kooperacja z festiwalem Musica Electronica Nova 2017), Mobilny Mural (kooperacja z festiwalem Musica Polonica Nova 2018), „U prząśniczki siedzą i...” (w trakcie realizacji, grant MKiDN – Moniuszko – Promesa 2019). W 2018 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Wrocławia za swoje projekty edukacyjne.

Mateusz Ryczek jest także twórcą muzyki do licznych przedstawień teatralnych, m.in. „O królewiczu, który niczego się nie bał” w reż.- Bogusława Kierca, „Stary, wielki zegar”na podstawie „Dziadka do orzechów” E.T.A. Hoffmana w reż. – Małgorzaty Kazińskiej; „Ostatni Tatuś” Michała Walczaka w reż. Tomasza Mana, „Rycerze” na podstawie „Rycerzy” Arystofanesa w reż. Pawła Pawlika, pantomimy „Don Juan, czyli ja i ja” w reż. Bożeny Klimczak zaprezentowanej na Prague Quadrennial 2011, „Das kleine Ich bin ich” w reż. Małgorzaty Kazińskiej, „Gruselspektakel” w reż. Moniki Gerboc. Napisał także muzykę do filmu „Lag Islands” w reż. Tomasza Tryzny zaprezentowanego na 10. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty (Wrocław).

W latach 2006-2101 był członkiem Koła Młodych, a obecnie należy do Związku Kompozytorów Polskich. Od 2015 roku jest prezesem Wrocławskiego Oddziału ZKP i aktywnie działa na polu organizacji koncertów propagujących muzykę współczesną ze szczególnym naciskiem na twórczość kompozytorów związanych

5.0 / 10

średnia ocena użytkowników

... / 10

Chcesz ocenić artystę? załóż konto

szukaj w artystach
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi