Aktor i reżyser teatralny, absolwent Wydziału aktorskiego (1985) i reżyserii (1991) krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej.
W latach 2000 – 2007 aktor Teatru Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie, obecnie pracuje na stanowisku reżysera w Teatrze Ludowym Kraków-Nowa Huta. Od sierpnia 2016 agent literacko-teatralny Agencji Dramatu i Teatru ADiT.
Jako reżyser wielokrotnie współpracował z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, realizując spektakle „Poskromienie złośnicy”, „Paragraf 22”, „Śmierć i dziewczyna”, „Tajemniczy ogród”, „Oskar i Ruth”, czy też „Chory z urojenia”, a także z Teatrem Krypta przy okazji pracy nad przedstawieniem „Dziś wieczór arszenik lub komedia z kawą”.
Wyreżyserował kilkadziesiąt spektakli w najważniejszych teatrach w Polsce, m..in. „Protest”, w Starym Teatrze w Krakowie, Makbeta” w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Równocześnie z „Arcydziełem na śmietniku” przygotowuje „Przedstawienie „Hamleta” we wsi Głucha Dolna” w Teatrze Polskim w Szczecinie (premiera jesienią 2017 roku).
Tomasz Obara jest laureatem wielu nagród m.in. na XXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w kategorii Klasyka Polska za reżyserię przedstawienia „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Jest także podwójnym laureatem tarnowskiego Festiwalu Talia (w 2005 r. otrzymał nagrodę za reżyserię przedstawienia „Mąż mojej żony” Mira Gavrana w Teatrze Ludowym w Krakowie, a w 2009 Grand Prix za przedstawienie „Wszystko o mężczyznach” w Teatrze Ludowym w Krakowie). Laureat nagrody za reżyserię oraz Grand Prix za spektakl „Poważny jak śmierć, zimny jak głaz” na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Antycznej „Bosporskije agony” na Krymie.
W roli aktora można było go zobaczyć m.in. w spektaklach „Burza” w reżyserii Jerzego Golińskiego, „Mąż” (według” Nie – Boskiej Komedii”) w reżyserii Doroty Latour, „Człowiek bez właściwości” w reżyserii Krystiana Lupy czy też „Makbet” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Grywał także w spektaklach, które sam reżyserował takich jak m.in. „Seks, prochy, rock&roll”, „Czołem wbijając gwoździe w podłogę” „Sceny z Nowego Świata”, „Kolacja dla głupca” czy też „Paragraf 22”.
Jest nie tylko reżyserem, ale także autorem opracowania muzycznego, a nierzadko również scenografii m.in. do spektakli „Ich czworo” oraz „Hipnoza” Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, „Kraksa”, „Zagraj to jeszcze raz, Sam” czy też „Mending Fences. Wszystko o związkach” Teatru Ludowego Kraków-Nowa Huta, „Chory z urojenia” Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie czy też „Kobieta, która ugotowała męża” Teatru Polskiego w Szczecinie.
5.0 / 10
średnia ocena użytkowników