Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

opis

opis spektaklu

Żaden teatr nie wystawił jeszcze Dziadów w całości, bez skreśleń, tak, żeby wybrzmiały wszystkie monologi i dialogi, które napisał Adam Mickiewicz. Stanie się to po raz pierwszy w Teatrze Polskim we Wrocławiu – Dziady w reżyserii Michała Zadary zabrzmią w całej pełni. Projekt podzieliliśmy na trzy odsłony: 15 lutego 2014 roku zobaczyliśmy część I, część II, część IV i wiersz Upiór, 10 kwietnia 2015 roku zobaczymy część III, a w roku 2016 – po raz pierwszy w historii polskiego teatru będzie można zobaczyć całość arcydramatu Mickiewicza na scenie. W gruncie rzeczy odbędzie się wtedy właściwa prapremiera. W drugiej odsłonie naszego projektu, czyli w Dziadów części III, w roli Konrada wystąpi Bartosz Porczyk, a Księdza Piotra – Mariusz Kiljan. Na scenie niemal cały, wielopokoleniowy zespół Teatru Polskiego. Muzykę komponują Maja Kleszcz i Wojciech Krzak, a w scenie Balu u Senatora – Jan Duszyński. Na potrzeby spektaklu w teatralnych pracowniach krawieckich powstaje ponad sto kostiumów z epoki, w tym mundury urzędnicze, wojskowe i suknie wieczorowe. We wszystkich scenach Dziadów części III zostaną wykorzystane specjalnie zaprojektowane przez Roberta Rumasa realistyczne, iluzyjne horyzonty sceniczne, malowane tradycyjną techniką na płótnie.

opis sztuki

Cykl dramatów romantycznych Adama Mickiewicza publikowany w latach 1822-1860. Składają się na niego cztery luźno powiązane części: Dziady część II - dramat z 1822 roku Dziady część IV - dramat z 1822 roku Dziady część III - dramat z 1832 roku Dziady część I - dramat z 1860 roku (nieukończony) Oprócz dramatów, w skład II części wchodzi wiersz Upiór publikowany początkowo jako osobny utwór, zaś w skład III część rozległy Ustęp - epicki komentarz ukazujący obraz carskiej Rosji, zakończony słynnym wierszem Do przyjaciół Moskali. Elementem spajającym te części jest obrzęd dziadów – dokładnie przedstawiony w części II, wspominany przez Gustawa w cz. IV i odbywający się w scenie IX cz. III. W utworze znajdują się liczne wątki autobiograficzne, zawarte są w nim idee romantyzmu, także polskiego, związanego z walką narodowowyzwoleńczą z rosyjskim zaborcą.

5.0 / 10

średnia ocena użytkowników

... / 10

Chcesz ocenić spektakl? załóż konto

szukaj w spektaklach
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi