Facebook Tweeter Instagram YouTube

nasze patronaty | kontakt

opis

opis spektaklu

Opowieść o starości i walce z jej skutkami. Otello jest charyzmatycznym przywódcą, bohaterem i nieustraszonym bojownikiem, który znalazł się w zwrotnym punkcie swojej drogi życiowej, kiedy kariera, władza i wierność związanych z nim ludzi ulegają gwałtownej erozji i okazują się wartościami równie nietrwałymi jak zdrowie, moc fizyczna i oddanie ukochanej kobiety. Samotność czarnoskórego Otella w dramacie Szekspira i opartej na nim operze Verdiego jest w naszym spektaklu, pozbawionym przebrzmiałego dzisiaj aspektu rasowego, samotnością starego wodza otoczonego przez młodych challengerów, którzy czekają na jakiś błąd, czy słabość Alfy, żeby go usunąć i zastąpić. Taką słabością jest miłość do żony pełna zazdrości i podejrzeń. Taką słabością jest porywczy charakter i skłonność do awantur. Otello zapłaci za to wszystko najwyższą cenę. Tragedia, jaka go spotyka, zwykle nie budzi w nas współczucia, bo ciekawostką historii inscenizacji tego dramatu jest fakt, że wykonawca tytułowej partii, umalowany zwykle na czarno teatralną pomadą, jest w druzgocącej większości przypadków postacią antypatyczną. Zżymamy się zwykle na idiotyczny upór męża, któremu tak jawna szuja jak Jago potrafi wmówić bez trudu oczywistą nieprawdę. Spróbujemy trochę nieufnie potraktować te grubą kreską nakreślone charaktery i poszukać w naszym spektaklu fascynującej u Szekspira komplikacji w splotach dobra i zła. Spróbujemy też, jak zwykle, skupić naszą uwagę na postaci wspaniałej kobiety, która staje się ofiarą męskiej głupoty i szowinizmu będących owocami rządzącego wciąż bezkarnie naszym światem testosteronu.

opis sztuki

Akt I Cypr, koniec XV w. Zgromadzony przed zamkiem tłum z przerażeniem obserwuje burzę szalejącą na morzu. Z żywiołem walczy statek Otella - mauretańskiego rycerza w służbie Republiki Weneckiej. Kiedy w końcu statek szczęśliwie przybija do brzegu, powracający z wyprawy wojennej Otello oznajmia zwycięstwo nad niewiernymi. Rozpoczyna się zabawa. Nie uczestniczą w niej jedynie Roderigo i Jago. Pierwszy, ponieważ zakochany jest bez wzajemności w Desdemonie, drugi przez zazdrość odkąd Otello mianował Cassia kapitanem. Jago szykuje zemstę. Postanawia upić Cassia, który ma słabą głowę, jednak ulega namową. Odurzony winem wszczyna awanturę z Roderigiem. Próbuje ich rozdzielić Montano, którego Cassio rani w walce. Przybywa Otello zaalarmowany przez Roderiga. Nakazuje wszystkim rozejść się, a Cassia pozbawia stopnia kapitana. Ottelo zostaje sam z Desdemoną. Wspominają pierwsze chwile swej miłości, cieszą się szczęściem, potem objęci udają się na spoczynek (duet Gia nella notte densa). Akt II Sala zamkowa. Jago radzi, by Cassio poprosił Desdemonę o wstawiennictwo u Otella - to dalszy ciąg jego planu zemsty. Wierzy on, że zło, które czyni swą intrygę, jest wyrokiem przeznaczenia (monolog Credo in un Dio crudel). Widząc rozmowę Cassia z Desdemoną, prosi los, by przysłał tu Otella. I ten rzeczywiście nadchodzi. Jago wzbudza zazdrość Maura, pytając go, od jak dawna Cassio zna jego żonę. Jago radzi też wybadać Desdemonę, by potwierdzić lub odrzucić domysły o jej zdradzie. Mieszkańcy Cypru przyszli z darami dla Desdemony. Ona prosi męża o łaskę dla Cassia. To wzbudza gniew Otella, który wyrywa z ręki Desdemony chustkę. Podnosi ją Emilia, a Jago żąda, by ta mu ją oddała. Służąca obawia się, że nadciąga nieszczęście, jednak oddaje mu chustkę. Otello coraz bardziej przekonany jest o winie żony. Jago pozornie usiłuje go uspokoić, w rzeczywistości podsyca zazdrość, opowiadając, jak Cassio przez sen wymawiał imię Desdemony. Dodaje też, że widział w jego rękach jej chustkę, podarunek od męża. Otello zapowiada zemstę, Jago mu wtóruje (duet Si pel ciel). Akt III Wielka sala zamkowa. Herold zapowiada przybycie statku z posłami weneckimi. Tymczasem Jago proponuje, by Otello podsłuchał jego rozmowę z Cassiem. Najpierw jednak Maur żąda od Desdemony, by pokazała podarowaną jej chustkę. Ona twierdzi, że ją zgubiła, a na dodatek wspomina imię Cassia. Otello wpada we wściekłość i obraża Desdemonę (duet Dio ti giocondi). Jago przyprowadza Cassia, Otello się ukrywa. W sprytnie prowadzonej przez Jagona rozmowie Cassio opowiada o swojej ukochanej. Jest nią Bianca, ale ponieważ nie wymienia jej imienia, podsłuchujący Otello jest przekonany, że ten mówi o Desdemonie. Na dodatek Cassio pokazuje jej chustkę. To wystarczający dowód dla Otella, który nie słyszy już słów Cassia, mówiącego, że ktoś mu ją podrzucił. Otello zastanawia się, jak zabić Desdemonę. Radą służy mu Jago, którego Maur w podzięce za wierną służbę mianuje kapitanem. Lodovico, przybyły na czele delegacji posłów z Wenecji, przekazuje pozdrowienia od doży dla zwycięskiego Otella, ale pyta też o Cassia. Gdy Desdemona znów się za nim wstawia, wywołuje kolejny gniew swego męża. Herold przyprowadza jednak Cassia, bo Otello musi oznajmić mu rozkazy otrzymane w liście od doży: Otello ma wrócić do Wenecji, a jego następcą został mianowany Cassio. Maur nie panuje już nad sobą, rzuca Desdemonę na ziemię, rozkazuje wszystkim odejść i sam pada zemdlony. Jago cieszy się swoim triumfem. Akt IV Sypialnia Desdemony. Żona Otella szykuje się do snu, pomaga jej Emilia. Desdemona wspomina piosenkę o wierzbie, którą w dzieciństwie nuciła służąca jej matki, prosta dziewczyna porzucona przez ukochanego (aria Piangea cantando). Gdy zostaje sama, modli się (aria Ave Maria). Wchodzi Otello i żąda, by wyznała wszystkie grzechy. Desdemona zaprzecza, że kocha Cassia, mówi też, że nie podarowała mu chustki. Prosi męża, że gdyby go wezwał, a ten z pewnością wszystko by wyjaśnił. Ale Otello oświadcza, że Cassio nie żyje i że na żonę też wydał wyrok - dusi Desdemonę. Przerażona Emilia wzywa pomocy. Kiedy wszyscy nadbiegają, postanawia powiedzieć prawdę, mimo że Jago usiłuje ją powstrzymać, wyjawia, że to Jago zabrał chustkę Desdemony. Cassio dodaje, że znalazł ją podrzuconą w swoim domu, Montano zaś wie od Roderiga, że całą intrygę uknuł Jago. Otello przerażony swoim czynem, przebija się mieczem.

5.0 / 10

średnia ocena użytkowników

... / 10

Chcesz ocenić spektakl? załóż konto

szukaj w spektaklach
partnerzy TerazTeatr



^
Twoje sugestie i uwagi