
Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej
podziel się
Dyrektor Naczelny : Wojciech Dmochowski
Dyrektor Artystyczny: Bernard Szyc
data powstania: 1958
81-372 Gdynia, Plac Grunwaldzki 1
zobacz na mapie
opis
Muzyczny w Gdyni, po prostu Muzyczny… Teatr Baduszkowej… Danuta Baduszkowa kobieta – instytucja. Kiedy w 1957 roku przyjechała na Wybrzeże wraz z Wacławem Śniadym i Stanisławem Ptakiem, zapewne mało kto przypuszczał, że to właśnie jej nazwisko na trwałe zwiąże się z dziełem, któremu dali początek.
Stosunkowo długo Wojewódzkie Przedsiębiorstwo pod nazwą Teatr Muzyczny przyjmowano z rezerwą, lekceważeniem, pisano o nim niewiele lub wcale. Określenia „freblówka operetkowa”, „impreza bądź co bądź kosztowna” – trudno uznać za rzetelną próbę opisu zjawiska. Wypada dodać, dość podejrzanego zarówno dla komunistycznego establishmentu, bo nieprzystającego do wyobrażenia o rozrywce godnej mas robotniczych, jak i krytyki, zachwyconej już w owym czasie zjawiskami osobnymi, jak Bim-Bom, Co-To, czy nieco później Cyrk Rodziny Afanasjew.
Faktycznie repertuar pierwszych sezonów nie wypadał zbyt odkrywczo – na scenie wystawiano klasyczne operetki – Straussa, Offenbacha, Frimmla, Millckera, wodewile – Schuberta, Kurpińskiego, Moniuszki, czy „sprawdzone” komedie muzyczne. Niewiele nowszych utworów włoskiego, czy niemieckiego autorstwa. Za przełomowe uznano dopiero lata sześćdziesiąte, kiedy to na gdyńską scenę po raz pierwszy trafiły głośne światowe musicale „My Fair Lady” F.Loewe w reż. S.Kwaskowskiego, a takżę „Anything Goes” C.Portera, „Promises – Promises” B.Bacharacha, czy „Rinaldo in campo” D.Modugno wyreżyserowane przez Baduszkową.
Niewątpliwą zasługą Danuty Baduszkowej, zwanej też „inspiratorką rozwoju polskiego musicalu”, było wprowadzenie na scenę w 1967 roku, premierą „Panów z ogłoszenia” Jacka Korczakowskiego i Stefana Rembowskiego, polskiego repertuaru. Początkowo sięgnięto do adaptacji znanych książek – „Ogniem i mieczem” Sienkiewicza, „Kariery Nikodema Dyzmy” Dołęgi-Mostowicza, „Czterech pancernych i psa” Przymanowskiego, czy „Dzielnego wojaka Szwejka” Haszka. W końcu do repertuaru, co było nowością, weszły oryginalne polskie musicale, napisane specjalnie na zamówienie gdyńskiej sceny, jak na przykład „Kaper królewski” J. Tomaszewskiego, „Madagaskar” R.Damrosza, „Pan Zagłoba” A.Blocha.
źródło: www.muzyczny.org
komentarze
8.0 / 10
średnia ocena użytkowników